tisdag 29 maj 2012

Stickistickisticknäbb!

"Här händer det verkligen inte mycket", kanske ni tänker men det är, för att citera Brasse Brännström, felfelfelfelfel! Bakom kulisserna pågår det allt möjligt. Och omöjligt.

Vad har jag då ägnat min tid åt de senaste veckorna då? Jo, det är nog stickning faktiskt. Mina gamla strumpstickor fiskades fram och sen blev det till att öva, lite skakigt i början men efter ett antal test av olika tekniker, upprepningar av halvdana arbeten, garnbyten, svordomar och hurrarop känns det som jag är tillbaka på banan.

Det känns verkligen som jag har stickat oavbrutet, men jag har inte mycket att visa, många saker mötte garnåtervinningsdöden, andra har jag gett bort. Dessa lila kreationer var min uppvärmning, de randiga kom till allra först, sen testade jag att göra spiralresår OCH tumkil, inte det lättaste för en ovan kan jag säga.


Kanske är det därför den har fått ligga helt ensam utan en maka. Ibland önskar man nästan att man var enarmad...


Just nu sitter det en flätövning på strumpstickorna och jag har börjat sticka på ett schabrak till sjal. Tyvärr är min rundsticka som jag använder till sjalen alldeles för liten så nu väntar jag som på nålar på att min alldeles nybeställda sticka ska komma i posten. (Garnerna på bilderna är för övrigt Drops Karisma - så järnspikarns trevligt att sticka med.)



När handlederna behövde lite vila från stickandet har jag sytt. Näbbdjur den här gången. En till Vanjas ettåring och till min sambos systerson som skulle barnvälsignas. Av någon anledning var jag för långsam för att hinna fotografera dem innan de blev inslagna, så här är mitt eget näbbdjur. Det är sytt i något slags glansigt, velourliknande mysterietyg (barnens näbbisar var däremot sydda i lurvig lyxfleece) och helt vanlig velour. Mönstret hittade jag här.


Som en avslutning kan tänkte jag bara slänga upp en bild på påskliljan som jag påbörjade på den förra pysselträffen, bara för att visa att jag minsann också gjorde något! ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar