söndag 20 november 2011

Räven i snön

Igår sågs de skapliga pysslarna tillsammans med några andra bekanta och gjorde egna snöglober! Knytislunch med grönsakssoppa, hembakt bröd, vegetarisk paj, kakor och bullar bäddade för en toppeneftermiddag fylld av glitter, glas och glädje.

Sofia stod för det mesta materialet när vi tillverkade egna små snowglobes med lite roligare innehåll än vad handeln generellt sett erbjuder. Själv valde jag dock en hyfsat traditionell räv, inspirerad av den vackra Fox in the Snow av Belle & Sebastian:



Min snöglob blev nog kanske fulast av alla, så jag hoppas att de andra pysslorna lägger upp bilder på sina också, men så mycket skäms jag inte för den att jag inte delar med mig av resultatet:



Det syns inte så bra, men min lilla vindögda räv (för övrigt inköpt på BR för hutlösa 39.90) står på en snödriva av Sculpty, utfylld med aluminiumfolie och bränd i ugn. Basen - inklusive räv - limmades sedan på locket från vad jag gissar var en burk kaviar. Själva burken fylldes till ca 1/3 med glycerol och resten vatten, samt glitter av olika typer. Räven sänktes sedan ned, locket skruvades fast och limmades på plats med limpistol. För att dölja skarven använde jag lite guldspets.

I efterhand borde jag valt en figur som var mer centrerad, så att säga. Rävens längd gör nämligen att den ser lite lustig ut när den förvrängs i vätskan, men det är OK, jag älskar min räv i snön ändå!


Quick summary in English:

We made our own snow globes! I call mine the Fox in the Snow, after the Belle & Sebastian song. Using sculpting clay and aluminium foil, I made a base which I glued to the lid of a glass jar. Filling the jar with two parts water and one part glycerol, and different types of glitter, I then lowered the base with the fox into the jar and sealed it tight using a glue gun. Hopefully we'll have pictures of the other snow globes soon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar