tisdag 20 december 2011

Sjukt smaskigt!



Nu är det riktigt, riktigt snart jul! I det här inlägget ska jag berätta om en tårta jag gjorde till min kära mammas födelsedag, samt en supersnabb, jättebillig och mycket uppskattad julklapp för de som har tomt i plånboken och snålt om tid.



Det här är choklad-chock-tårtan Oreo Mud Cake Deluxe som är en lyxig variant av kladdkaka toppad med minimarshmallows, fudgesås och mini-Oreos. En tårta stor som en vanlig sockerkaksform räcker till minst 20 personer, så mastig är den!


En sådan här bit räcker gott och väl till kaffet. Lat som jag är har jag inte hittat på den här tårtan själv, utan letat upp ett recept på nätet. Här hittar du det. Jag använde lite mindre fudgesås eftersom det lät så fantastiskt mycket med 400 gram choklad, men om man verkligen vill täcka hela kladdkakan med ett stabilt lager så krävs det nog hela satsen.

Bästa julkolan!

Det finns inget bättre än hemgjorda presenter, och det finns inget godare julgodis än mjuk och härlig kola. Eftersom det dessutom är ganska vanligt att man misslyckas med just kola så finns det inget bättre än ett recept som man faktiskt lyckas med! Det här receptet har jag gjort kola på tre jular i rad nu, och den har aldrig sockrat sig, eller vägrat stelna. Är man bara noga med kulprovet så kan man inte göra fel, helt enkelt.



Jag gör både vanlig kola och kola med chokladsmak. Vill man ha chokladkola lägger man till en halv deciliter kakao i smeten. Den här gången vek jag en provisorisk form av bakplåtspapper att hälla kolan i (det står aluminiumfolie i receptet, men jag gillar inte veckmönster på min kola...) och skar upp kolan i bitar efter att den stelnat. Normalt sett klickar jag ut kolan i knäckformar eftersom det är enklast, men i år tänkte jag ge bort kola i julklapp, så jag ansträngde mig lite extra och klippte cellofanplast i bitar om ca 10x10 cm och slog in kolorna i. Om man vrider så hårt man bara kan så håller de sig utan att rulla upp sig! Kolorna behåller inte formen när man slår in dem, utan blir lite ovala, precis som kola som man köper.



Jag gjorde också påsar i cellofan att paketera kolorna i, och slog lite presentband om. 10 kolor av varje sort tyckte jag blev ganska lagom - kolorna är rejält tilltagna. Om man gör en ljus och en mörk sats får man 80 riktigt stora kolor, och jag uppskattar att det kanske kostar 100kr i materialkostnad allt som allt. Fyra julkappar som vem som helst blir glad över för en hundralapp, det är väl inte illa? En halvtimma tar en stats att koka - det enda som tar tid är att låta den stelna. Hemgjort imponerar alltid, och att det är så lätt och billigt att göra kan bli vår hemlighet ;)



Quick summary in English:

This week I've baked a distubingly yummy chocolate mud cake with Oreos and mini marshmallows. Also, I made some super cheap, super simple, super tasty toffees to give away for Christmas. You can make enough toffees for four wonderful gifts for just 100 SEK (approx. €10, $13, £7). As an added bonus, homemade sweets always impress people who don't realise just how cheap and simple they are to make!

1 kommentar:

  1. Som lycklig mottagare av en påse av dessa försvinnande goda kolor kan jag intyga att jag blev både glad och imponerad :)

    SvaraRadera