fredag 9 december 2011

Vektorporträtt

Vanja lånade ut sin Wacom-bräda (en ritplatta) till mig och oj vad jag är tacksam för det! Jag har nyligen börjat fiffla lite smått i Illustrator och har märkt att det faktiskt inte är så svårt att göra riktigt fina porträtt.

YouTube och nätet överlag svämmar över av bra och tydliga tutorials som visar hur det går till, här är några.

Tillvägagångssätten är många. Själv monterade jag min förlaga, ett foto, i bakgrunden och kalkerade sedan ovanpå det. Jag var inte ute efter att göra ett fotorealistiskt porträtt utan ville göra det lite mer "cartoonigt". Fotorealism är inte riktigt min grej :)

Tänk på att ställa in penseln i Illustrator så att den blir tryckkänslig, dvs så att linjen man ritar blir tjockare om man trycker hårt och smalare om man trycker lite lösare - precis som på riktigt. Jag tycker i alla fall att det gör att det man ritar känns lite mer levande, när alla linjer är lika tjocka blir det lätt lite för stiff och digitalt/opersonligt.

Om man har baskunskaper i programmet är det enklare än man tror, men räkna inte med att det blir klart i en handvändning. Det krävs lite tid för att få till fina skuggor och färger. Visst är det fullt möjligt att göra porträtt även utan en ritplatta, men det är nog väldigt mycket krångligare.

Förlaga:


Resultat:


Detaljer:

Om någon av er som läser detta skulle vilja beställa ett porträtt går det bra att lämna era kontaktuppgifter så hör jag av mig.

Klotter,
Kim

Quick summary in English:
Doing vector portraits is somewhat time consuming but a lot of fun. If you know the basics of Illustrator you'll get the hang of it fairly quick. You'll find lots of tutorials online, here's a few, the techniques are many – I mounted a photo in the background and then drew on top of it.

2 kommentarer:

  1. Souper! Jag får beställa en Isabelle-vektor någon gång. Om de är lätta och snabba att göra så är det julklappstips >.> *hint hint* :D

    ...Fast det var de ju inte sade du :D Nevermind :P

    SvaraRadera