fredag 23 december 2011

Älskade paket.

I det här inlägget kommer jag inte bjuda på pyssel som jag gjort, men det är fortfarande pyssligt så det förslår!

Jag älskar att ge bort julklappar och presenter. Och dessutom att göra snygga paket. Jag kan till och med gå så långt som att säga att utsidan av paketet gärna får bli som en liten present i sig. När jag ser expediter som är snitsiga på att slå in paket blir jag gärna ståendes med öppen mun och bara stirrar. Minns särskilt en butik som lade stor vikt vid sin inslagning och där expediten till och med fäste en liten färsk blomma på paketet, trots att det jag köpte gick loss på under 100 kr.

Missförstå mig inte, jag rynkar absolut inte på näsan om jag får en present som är hastigt inslagen. Men när jag själv ger bort presenter mår jag som allra bäst om jag haft tid att göra paketet riktigt fint!

Jag har perioder då jag köper alldeles för mycket presentpapper och snören. Jag sparar på såna där små tygband som sitter i vissa tröjor och som är tänkta att användas när man hänger dem på galgen. Jag har en hel liten kartong med texten "present och paket" som står i mitt pysselskåp med allt från etiketter, ståltrådar och glitter till olika småsnuttar av tyger och annat snyggt. Och skulle jag ha helt slut på presentpapper så går en tidning lika bra. Finns inte det? Ta en fin servett, en bit tyg eller egentligen vad som helst som man kan linda in presenten i. Bara fantasin sätter gränser, som man säger. I USA finns det till och med en titel för någon som är riktigt bra på att slå in paket, "Wrap Artist".

För att få inspiration till snygga paket brukar jag bland annat googla på till exempel "creative gift wrapping" eller helt enkelt "slå in paket". Sen är det bara att bläddra mellan otaliga bilder, beskrivningar och filmklipp. Ramlade faktiskt alldeles nyss över en sida som jag ÄLSKAR från och med nu, klicka här för att förundras och få tonvis med tips! Här är några andra exempel lånade från olika hörn av intärnät:


















När det gäller julklappar har jag de senaste åren snöat in på gammaldags stil. Det vill säga brunt papper, grovt snöre och lack. Och om jag haft bokmärken med julmotiv hemma har det även hänt att jag limmat på ett sånt. Åh så ju(v)ligt!



Men visst finns det gränser, ett exempel ur filmen Love Actually:



Quick summary in English:

I love gift wrapping. If you put a little time and effort into it, the outside of the present can be a gift itself. Out of inspiration? Google words like "creative giftwrapping" – you'll come across loads of how-to's, pictures and movie clips telling you of different ways to wrap away. If you're out of wrapping paper, use a newspaper, a napkin, a piece of cloth or something else. Maybe you have some beads or glitter lying around? Glue 'em on! There's no end to the possibilities! When it comes to cristmas gifts I like to keep it old fashioned. Brown paper, red sealing wax and coarse string. In my opinion it just screams "Jingle Bells"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar