torsdag 5 januari 2012

Nytt år - Gammalt pyssel

För ovanlighetens skull hade jag betydligt mindre tid att pyssla efter julafton än vanligt. Så jag tänkte visa lite smått och gott som redan gömde sig under granen vid mitt förra inlägg.

Efter ha spenderat alldeles mycket tid på en annan hantverksblogg bestämde jag mig för att testa lite krokning (eller tunisisk virkning). Det var inga större problem att lära sig grunden så jag krokade en liten mobilväska med virkade blommor på som julklapp till mitt kusinbarn.


Den ser lite bucklig ut för jag var osmart nog att blocka (=fukta, sträcka ut, platta till och forma) först efter att jag hade sytt ihop den. (Det blev även en virkad blomma som både går att sätta i håret eller användas som en brosch.)



Jag hittade även mina gamla minirörpärlor under diverse skräp i pysselskåpet. Då slog det mig att man ju kan använda korsstygnsmönster även till sådana projekt, så det blev lite bokstäver som, efter lite modifikation och oändligt färgsorterande, så småningom hamnade utanpå ett paket till en liten Elsa.



När jag ända är här kan jag ju passa på att lägga upp mina stickmagneter också, de var ju också en julklapp. Jag fick i uppdrag att teckna magneter till "en som gillar att sticka", och detta är resultatet. De är laminerade och har magneter fastklistrade på baksidan.



Så, nu har jag nog redovisat alla julklappar. Dags att börja med något nytt!

1 kommentar:

  1. Åhhhh jag är grön av avund över stickmagneterna! allt du gör är ju skit fint men dom vill jag verkligen ha!
    Sofisan
    Ps. snor din ide använda korstygns mönster till pärlplattor! Yoink...

    SvaraRadera