måndag 23 januari 2012

Pimpa ditt timeline cover!

Nu är det inte alla som har facebook, men nog har de flesta det idag. De senaste månaderna har facebook introducerat en ny funktion som heter timeline. Som vanligt möts nymodigheter på facebook med en viss tvekan. Vad man tycker om själva tidslinjen är upp till var och en, men vem kan tycka illa om den designmässiga förändringen på ens profilsida? Jag älskar att man kan lägga till en så kallad cover picture, och framför allt älskar jag att man kan ha så roligt med den!

Jag blev inspirerad av en post på failbook.org där man kunde se hur folk hade varit kreativa med sina timeline covers, och bestämde mig för att prova på något liknande.

Nu när vintern kommit till Stockholm (jag tänkte säga äntligen, men efter de två senaste vintrarna så är den inte så efterlängtad ändå) passade jag på att göra en cover picture med stads- och vintertema. Kanske gör jag så att jag byter cover picture vartefter årstiderna går, vi får se!

Jag kan börja med att säga att jag borde tagit ett screenshot och helt enkelt skapat min bild ovanpå det för att det skulle bli perfekt. Bilden på facebook har en fast storlek, så det är egentligen lätt att utgå från den, men nu fick jag pilla lite för att det skulle bli någorlunda bra.

Jag jobbar i Photoshop när jag fixar med bilder eftersom det är ett program jag har, och egentligen är jag extremt noob på PS. Ni som är duktigare och ser vilka knasigheter jag gör får skratta bäst ni vill!

Min enda regel när jag håller på med bilder är att göra många lager, helst ett för varje element i bilden, så att man kan gå in och fixa med vad som helst utan att förstöra något annat. Här nedan har jag skapat en bakgrund med hjälp av en bild av en skyline som jag helt enkelt googlade fram. Jag ändrade bara färgerna så att det blev som jag ville ha det.

Jag har sedan gjort snörök och stjärnor med hjälp av penslar till Photoshop - här kan man botanisera bland mängder av olika mönster och penslar som är helt gratis.



Jag fyllde på med snö och stjärnor och lade sedan in en bild på mig själv som är placerad så att den ska kunna matchas med var profilbilden befinner sig på profilsidan på facebook. Som ni ser svävar mina händer i luften - jag hade dem lite för lågt när vi tog fotot, så jag fick klippa ut dem och flytta upp dem. Det gjorde inte så mycket eftersom profilbilden hamnar lite hängande under timeline cover-bilden. Här är också snöröken som jag ska "blåsa ut" felplacerad.



Här har vi slutresultatet på facebook, efter mycket pillande med själva profilbilden. Det är inte perfekt nu heller, men det duger! Mitt största problem var att jag upptäckte att man inte kan flytta timeline-bilden i sidled när man laddat upp den. Inte heller kan man förminska den, eller flytta den på något annat sätt än upp och ner. Dessutom fick profilbilden inte vara mindre än 180 pixlar bred, vilket också ställde till det lite.



Vi får se om nästa timeline cover blir lite proffsigare, men jag tror ni fattar poängen hur som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar