tisdag 17 januari 2012

Barbie restaurering - tovigt hår!



Jag har en fejk barbie som har legat i ett skåp i hundra år i väntan på att jag ska orka fixa nya roliga kläder åt henne. Hon har väldigt enkla stickade kläder just nu. 
Hennes hår har varit uppsatt i samma flätknut i typ fyra år nu och jag ville göra något roligare med hennes hår och när jag ändå höll på tänkte jag fixa till grannens gamla barbie som har lekts med för mycket nån gångpå åttiotalet. 

 Som ni ser så var bådas hår ganska dåliga Min feejkbarbie hade fortfarande ganska blankt hår som gick bra att kamma men det var böjt i konstiga former och den äkta barbiens hår var väldigt hoptovat och slitet, som stora plast dreads.

Hemligheten till att fixa barbiehår är kokande vatten eftersom håret är av plast så går det att omforma med hjälp av kokande vatten. Min docka fick en high end fashion look med stort affrokrull Jag använde avklippta sugrör som papiljotter och nålade dem rätt in i huvudet på henne.     
  

 För den andra använde jag den här instruktionen för hur man fixar barbie hår. Sen fix tjejerna sitta och snacka och torka över natten och på morgonen:


 Vart de så här fina!


Grannens blev mycket bättre än den var men jag tror att den skulle kunna bli ännu bättre om jag hade haft en finare kam och låtit håret torka på några riktigt stora rullar.

Och jag älskar min dockas hår det blev super bra! nu behöver hon bara en fantastisk klänning!

2 kommentarer: