fredag 20 januari 2012

Regnbågar, katter och ponies, oh my!

I min definition av pyssel ingår även teckning och måleri, så idag tänkte jag bjuda på lite nyheter från mitt akvarellblock. Nu är det inget direkt avancerat eftersom jag gjorde i alla fall de första två under en dag med tandvärk, för att distrahera mig själv. När jag tecknar och målar utan några ambitioner blir det väldigt ofta kattblobbar, gosigt tjocka och mjuka (och inte alls lika min egen katt) och gärna regnbågar också. Så detta är alltså regnbågskattblobben, en väldigt glad pys.


Någon bakgrund orkade jag inte tänka ut, kanske blir det någon en annan dag. Även om kattblobben blev väldigt färgglad så var jag inte riktigt mätt på regnbågar. Så jag gjorde ännu en katt, som alla med något hum om internet och dess meme säkert känner igen - NyanCat!


Efter den katten var mitt regnbågsbehov stillat för ett tag framöver. Båda dessa är gjorda på billigt akvarellpapper, konturerna tecknade med svarta, vattenfasta bläckpennor med olika tjocklekar och färglagda med akvarellpennor, lite tusch och en vit gelpenna för highlights.

I blocket hittade jag även en bild som visar lite bättre hur det blir när jag lägger manken till och som jag gjorde till en kalender för My Little Pony-samlare. Tekniken är ungefär densamma som för katterna, borsett från att själva ponnyerna tecknades på ett separat papper, klipptes ut och klistrades på bakgrunden.

Så ser det alltså ut i mitt akvarellblock. En vacker dag kanske jag ger en guidad tur genom mitt skissblock också, men det blir ett mycket längre inlägg det.

2 kommentarer:

  1. Så himla fina! Höstbakgrunden på ponnyteckningen är superfin :)

    SvaraRadera
  2. regnbågskattblobben är min nya bästa kompis! Guuuuud så söt! Jag tror jag älskar den!

    SvaraRadera