torsdag 9 februari 2012

Att sy är att lajva sig en smula

Jag tycker om att sy. Eller. Jag tycker om hantverk, bland annat när man använder sig av nål och tråd. Och så tycker jag om historia, bland annat dräkthistoria. Därför bestämde jag mig en gång för att sy en varm vinterjacka helt för hand. Sagt och gjort. Det var 2008, jag tror inte jag sytt något sedan dess.

Först hittade jag ett mönster som tilltalade mig, i detta fall en jacka av 1500-talsmodell

Sen beställde jag knappar som passade modellen,
jag fick tag på kopior av fynd man gjort från denna tidsperiod

Sen var det bara att börja sy. Och så sydde jag. Och sydde... Och sydde. Framför TV:n, vid middagsbordet, på kickoffresan med jobbet. Ibland var det meditativt, ibland frustrerande, ibland med glädje och ibland helt utan lust. Inte ett stygn gjordes med maskin, även när jag upptäckte att jag hade sytt en hel ärm fel och fick sprätta upp sk*ten bet jag ihop och fortsatte sy för hand.

Jag valde ett tjockt, grönt ylletyg och fodrade det med rött linne. Och för att fortsätta det rödgröna temat sydde jag även upp ett par röda byxor i linne, eller om jag hade dem sen tidigare, och en rödgrön halsduk av ylle. Med underställ blev detta förvånansvärt varmt! Det är synd att man inte har användning för kläder som dessa oftare.

Slutresultatet (tråkig bakgrund, men jag
hade tyvärr ingen bättre bild i mina gömmor)
Vad gör jackan nu då? Den ligger och skrynklar sig i en kartong någonstans i förrådet. Kanske är det dags att den får luftas snart. Nu när jag tagit en paus från den ett tag kanske jag orkar se den igen ;)

Short summary in english:
Once upon a time, in 2008, I decided to hand stitch an entire 1600 century coat. I haven't played with a needle and thread since.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar